maandag 9 november 2009

Backstage @ Steen

Credits: FaqMaster - 16.2.09

Steen!? Die gast die altijd aan het rellen is!?
Steen!? Durf je die gek wel te interviewen!?
Steen!? Hij is toch laatst uit de studio gezet bij State tv!?
Steen!? Je gaat hem bij jou thuis, in je eigen huis interviewen!? Ben je gek geworden!?


Zo.
Dit is een greep uit de reacties die ik kreeg toen ik mensen helemaal blij vertelde dat de nummer 1 op mijn verlanglijstje, had toegestemd met een interview wat door mij zou worden afgenomen.
Ik verheugde mij erg op een gesprek. Hele weddenschappen gingen er aan vooraf. Ik won ze allen glansrijk. Want precies zoals ik al dacht, is Steen meer dan een scheldende, drugs gebruikende, rellende schreeuwerd.
Ik luisterde zijn tracks van zijn laatste cd Muziek voor je moeder en hoorde op bijvoorbeeld de track Muziek voor je oma, meer dan alleen een grappige rap van Steen die optrad in een bejaardentehuis.

Hoe het interview ging?
Prima! Steen is bijzonder. Bijzonder grappig. Bijzonder getalenteerd. Bijzonder ik-schop-graag-tegen-schenen. En zoveel slimmer dan iedereen denkt.
Nee, zijn gerel is geen act, maar hij is wel effe meer dan dat. Waarom hij zich dan vaak zo rellerig gedraagt tijdens interviews? Wel, misschien omdat hij slimmer is dan menig interviewer die bevooroordeeld het gesprek aangaat. Die stiekem ook wel een beetje geïntimideerd (lees: bang) is voor Steen. Of eigenlijk hoopt dat Steen weer lekker gek gaat doen, want dat is zo goed voor de kijk cq luister cijfers.
Waarom zou je als artiest de moeite doen om te bewijzen dat je anders bent, als de ander vastbesloten is om toch aan zijn of haar beeld vast te blijven houden?

Het gesprek duurde ruim 3 uur. Thuis, bij mij op de bank. Waar het over ging? Zijn cd, zijn favoriete scheldwoord, zijn jeugd, zijn droom over een beer die hem op at, de duivel (de duivel is natuurlijk ook maar een mietje) zijn tijd op de kunstacademie en liefdesrelaties.
In tegenstelling tot Steen, blow ik niet en drink ik nauwelijks. En als ik al drink, dan zeker geen bier (bier en shag: zoooo uncharming voor een vrouw). Na een uurtje of 2 kostte het mij nogal moeite de woorden van Steen vast te leggen op mijn laptop. De toetsen deden ook wat raar. En hey, wat gek, wat leek mijn kamerplant ineens groot. Ook heel grappig: mijn tong sloeg dubbel als ik sprak.
In mijn mistige brein zocht ik naar de oorzaak, maar ach, wat gaf het ook eigenlijk? Ik vond het wel best!
Mede oprichter van faqfiles.nl, Kiddo Cee, kwam ook nog even gezellig binnen wandelen. Hopla; weer een reden om een fakkel op te steken.
Na een beeld te hebben gekregen van de wondere wereld van Steen, was het interview klaar. Na een stevige omhelzing liet ik hem uit en wankelde terug naar mijn woonkamer. Ik ben maar even een dutje aan doen. Steen is erg leuk, maar ook best veel voor je systeem, zeker als je 3 uur intensief praat en alleen al door mee-roken knetterstoned bent.

Er zijn bijzonder weinig interviews waar ik zolang mee bezig was om het uit te werken. De achtbaan in Steens hoofd was een dope rit, maar wel een waar je zelf ook in het karretje moet gaan zitten om de rit te kunnen blijven volgen. Staan aan de zij-lijn is geen optie.
Het was het waard.
Binnenkort staat zijn interview en freestyle online.
Ik ben best wel een beetje trots, dat wij als eerste en enige een persoonlijke interview met hem hebben en dat Steen de moeite nam met mij de diepte in te duiken.

Never judge a book by its cover…

Brasa,
Faq Master
www.faqfiles.nl
Faqmaster@faqfiles.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten