maandag 9 november 2009

Sex Sells: de ongecensureerde versie

credits: FaqMaster - 24.11.08

Enkele weken terug veerde ik verheugd op bij de aankondiging van de docu ”sex sells” waar o.a. jongeren uit mijn stad Amsterdam aan het woord zouden komen over seksualiteit.
Goeie zaak, dacht ik.
Prima dat problemen e.d. onder de aandacht worden gebracht.
Het feit dat de echte ”ervaringsdeskundigen” aan het woord zouden komen, namelijk de jongeren, maakte dat ik handenwrijvend voor de televisie ging zitten (das al heel wat aangezien ik steeds minder tv kijk).

Mijn wenkbrauwen fronsten toen ik voor de 3e keer de schreeuwerige beelden van een jongen voorbij zag komen die een box deur open trapte.
Beetje hoog SBS gehalte, schoot door mijn hoofd maar goed, nog steeds optimistisch tuurde ik naar mijn scherm.
Naar mate de docu vorderde, zakte ik steeds dieper onderuit en zaten mijn wenkbrauwen inmiddels tot aan mijn haargrens.

De geïnterviewde jongerenwerker, die geen jongerenwerker is, (Kiddo Cee) maakt deel uit van faqfiles.nl
Een dag later sprak ik hem. Hetgeen ik al vermoedde, bleek te kloppen; op z'n zachtst gezegd was de docu uit zijn verband gerukt en gesjord, was van de groep jonge rappers (jong gegroeid) niets van hun bijdragen (zowel raps als interviews) uitgezonden, ondanks de toezegging dat dit wél zou gebeuren.
De jongens waren boos, verontwaardigd maar bovenal teleurgesteld in het resultaat en de volwassen mensen die hen toch écht wat anders hadden voorgespiegeld en beloofd…

Kiddo Cee en ik besloten een video reply te maken.
Niet om te bagetaliseren. Niet gericht op snel scoren via een hysterisch, sensatie belust, geert-wilders-niveau-knip- plakwerk-filmpje. Zeer zeker niet om de problematiek onder het bekende kleed te schuiven.
We hebben dit gedaan om datgeen te doen wat de makers van de oorspronkelijke docu pretenderen te hebben gedaan: LUISTEREN naar de jongeren. Het gesprek aan te gaan met de jongeren. En natuurlijk om deze jongens de aandacht te geven voor hun muziek die hun was toegezegd.

Een verhaal kent vele kanten.
De personen die dit verhaal aanhoren, kunnen een mening vormen op basis van een zo compleet mogelijk, realistisch beeld.
Onze versie is dat deel van het verhaal, wat zorgvuldig is weggelaten. En dat vonden wij niet zo netjes, vandaar.

Ik ben blij om te kunnen melden dat ik een bericht ontving van een tiener, die mij liet weten vanavond nog onze versie te laten zien aan zijn moeder. Of het bericht van een mevrouw uit de bijlmer, die blij was dat we de andere kant van haar wijk hebben getoond.
Maar zelfs als mensen na het zien van onze video reply, nog steeds dezelfde mening hebben als voordat ze onze versie hebben gezien, dan is dat uiteraard hun goed recht. Maar dan is het wél een mening die gebaseerd is op een completer beeld…

Brasa,
FAQ Master

Geen opmerkingen:

Een reactie posten